In dit magazine krijg je allerlei tips, inspiratie en informatie over dit gevoelige onderwerp. Je leest over jouw dubbelrol als docent. Je vindt er materialen, casussen en een gespreksoefening. Kortom, ga aan de slag en bereid je studenten optimaal voor. Jij en zij kunnen het verschil maken voor een kind!
Beste docenten,
In Nederland worden tussen de 90.000 en 127.000 kinderen mishandeld en naar schatting worden 200.000 volwassenen jaarlijks slachtoffer van geweld door iemand uit de huiselijke kring. Helaas lukt het, ondanks de inzet van velen, nog steeds niet om dit aantal substantieel terug te dringen. Dit betekent dat er héél veel kinderen, jongeren en volwassenen zijn die heel negatieve ervaringen opdoen of opgedaan hebben.
Uit onderzoek weten we dat die negatieve ervaringen ernstige (geestelijke) gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken voor de rest van het leven. Maar ook dat deze problemen van generatie op generatie doorgegeven kunnen worden. Het is heel belangrijk dat we kindermishandeling en huiselijk geweld op tijd signaleren zodat het stopt en we hulp kunnen bieden. Daardoor kan de kans op levenslange schade verkleind worden.
Als docenten in het middelbaar en hoger onderwijs kunnen we op verschillende manieren bijdragen aan de aanpak van dit probleem. Dat is niet altijd makkelijk. Ooit heb ik zelf ook signalen niet goed opgepakt. Dat blijft knagen. Maar hoe pak je het aan?
‘Door op tijd te signaleren, kan de kans op levenslange schade verkleind worden’
Ten eerste kunnen we onze studenten, als toekomstige professionals, leren om de hulpmiddelen en methoden toe te passen die ontwikkeld zijn en worden om als professional met kindermishandeling en huiselijk geweld om te kunnen gaan. Denk aan het leren hanteren van de meldcode maar ook aan het leren bespreekbaar maken en aan het organiseren van passende intervisie.
Ten tweede moeten we alert zijn op signalen van (de gevolgen van) kindermishandeling en huiselijk geweld bij onze studenten. Jaarlijks ondervinden duizenden studenten hier ernstige hinder van tijdens hun studie. We kunnen deze studenten helpen door dit te signaleren, te bespreken en indien nodig hulp te bieden of gericht te verwijzen.
Ten derde kunnen we alert zijn op signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld in onze eigen omgeving, ook bij onze collega’s! Signaleren, onze betrokkenheid en ongerustheid bespreken en indien nodig verwijzen, kan veel potentiële ellende voorkomen.
In dit magazine lees je over al deze onderwerpen. Laat je inspireren en bedenk: je kunt het verschil maken!
Xavier Moonen is een van de ambassadeurs tegen kindermishandeling in de provincie Limburg. Hij is bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en bijzonder lector aan de Zuyd Hogeschool te Heerlen.
Als docent geef jij les over huiselijk geweld en kindermishandeling. Maar jij hebt een dubbelrol. Als docent heb je namelijk ook de taak om studenten die slachtoffer zijn van huiselijk geweld te helpen. Hoe ga je hier mee om?
‘De module kindermishandeling raakt soms ook aan de eigen ervaringen van studenten’
Wanneer je werkt in de zorg, de kinderopvang, het onderwijs of de hulpverlening kom je vroeg of laat kinderen of volwassenen tegen bij wie het thuis niet veilig is. Ook jouw studenten zullen met deze situaties te maken krijgen, want kindermishandeling en huiselijk geweld komen vaak voor.
‘Pabo’s zouden veel meer aandacht moeten hebben voor kindermishandeling’
Om je studenten goed voor te bereiden op het werken met de meldcode in de beroepspraktijk, is het belangrijk dat ze nu al leren over hoe huiselijk geweld en kindermishandeling ontstaan en wat de gevolgen zijn. Daarnaast moeten ze signalen leren herkennen en deze kunnen bespreken met hun cliënt, een kind of ouders. Hiervoor is een gedegen basiskennis nodig die studenten kunnen opdoen met lesmateriaal van Augeo.
‘Wat wij willen overbrengen: je hoeft als huisarts niet voor detective te spelen’
Een vader wordt boos als zijn jonge kind niet in de behandelstoel durft. Een vrolijk meisje uit je groep is sinds kort heel stil. Je cliënt ziet er de laatste tijd vaak erg gespannen uit en snauwt naar haar kind. Dit zijn allemaal voorbeelden waar een student straks in het werkveld mee te maken kan krijgen. Je hebt het gevoel dat er iets niet klopt en je wilt erover praten. Maar hoe doe je dat?
‘Het is fijn om in kleine groepjes over dilemma’s te praten’
Vijf keer per jaar verschijnt Augeo Magazine. Hierin vind je elke keer weer nieuwe artikelen die jou, maar ook je studenten, up-to-date houden en verdieping en inspiratie voor jouw lessen geven. Je leest onder andere interviews met bezielende vakmensen en wetenschappers, artikelen waarin nieuwe inzichten gedeeld worden, verhalen van professionals uit de praktijk en van ouders en kinderen over hun ervaringen met mishandeling en de hulp die zij kregen. De artikelen zijn toegankelijk geschreven, ook voor studenten, en prikkelen hen tot nadenken over hun eigen rol. We geven vast drie voorbeelden.
Ben je nog niet bekend met Augeo’s lesmateriaal? En benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Maak dan gebruik van ons kennismakingsaanbod. Je ontvangt twee maanden gratis toegang tot het lesmateriaal voor 30 studenten. *
Ben je benieuwd wat het lesmateriaal inhoudt, lees hier meer.
*deze aanbieding is beperkt geldig.
Op initiatief van
Augeo Foundation
Hoofdstraat 67
3971 KD Driebergen-Rijsenburg
0343 53 60 40
Redactie
Annemieke Wolff, Linda Odijk, Donja Odijk
Auteurs
Roely Drijfhout, Annette Wiesman
Vormgeving
NR Grafisch Ontwerp
Augeo Foundation wil dat kinderen met liefde en in veiligheid opgroeien. Daarom versterken we professionals beleidsmakers en vrijwilligers om kindermishandeling en huiselijk geweld zo snel en doeltreffend mogelijk aan te pakken. Samen geven we kindermishandeling geen toekomst.